Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Didaktická interpretace románu Meta
Lacinová, Kristina ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá postavením románu Meta v rámci současné české scény, jeho analýzou, interpretací z žánrového a naratologického hlediska a didaktickým potenciálem. Nejdříve se zabýváme obecným pojetím populární a fantastické literatury, jejím potenciálním významem ve výuce a knižními kategoriemi young adult a new adult, neboť pod tyto žánry a kategorie spadá zkoumaný román Meta. Zasazujeme dílo do kontextu české i světové fantasy literatury a uvádíme, jak je vnímáno literární kritikou. Hlavním cílem práce je vystižení didaktického potenciálu románu a prokázání širokých možností jeho využití při výuce literatury. Sloužit k tomu bude strukturální analýza a interpretace témat a myšlenek. Touto podrobnou literárněvědnou analýzou chceme dokázat, že by se na dílo nemuselo pohlížet pouze jako na populární literaturu bez hlubších myšlenek, ale že by se mohlo svou výstavbou, tématy a celkovým smyslem lišit od většiny novodobé tvorby pro mládež a mladé dospělé. Nejenže dílo zprostředkovává silný prožitek četby, ale z literárněvědného hlediska je text tvořen zajímavými narativnímu postupy, roztříštěnou kompozicí a nabízí kritický pohled na dnešní společnost, její problémy, mentalitu, moderní a technický způsob života. Interpretací hlavních témat chceme prokázat, že jsou mladým čtenářům blízká,...
The characteristics of the popular literature in the novel The mystery of the yellow room by GAston Leroux
Langová, Dana ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Jančík, Jiří (oponent)
NÁZEV BAKALÁŘSKÉ PRÁCE: Les échos de la paralittérature dans le roman Le Mystère de la chambre jaune de Gaston Leroux AUTOR BAKALÁŘSKÉ PRÁCE: Dana Langová VEDOUCÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE: Dr. PhDr. Renáta Listíková, MCF KATEDRA: Katedra francouzského jazyka a literatury ABSTRAKT: Cílem bakalářské práce "Les échos de la paralittérature dans le roman Le Mystère de la chambre jaune de Gaston Leroux" je demonstrovat, proč je populární literatura tolik oblíbená mezi širokým publikem a jakými prostředky přízně čtenářůdosahuje. Vlastnosti populární literatury a její odlišení od literatury umělecké jsou definovány v úvodní části práce. Následuje prezentace hlavních znaků, kteréupoutávají čtenáře a díky nimž se těší tato literatura takové oblibě. Za tyto znaky lze považovat paratext, tedy druhořadé komponenty knihy (název knihy, autor, edice, vzhled titulní strany…), dále techniku vyprávění a postavy. Pro demonstraci těchto rysůpopulární literatury je zvolen jeden jejízástupce,jedná se o detektivní román Záhada žlutého pokoje od Gastona Lerouxe. Závěry bakalářské práce by měly poukázat na to, jakými způsobytato literatura dosahuje své popularity. KLÍČOVÁ SLOVA: populární literatura, detektivní román, paratext, Gaston Leroux, Záhada žlutého pokoje
Typologie postav v románech na pokračování publikovaných v časopisech pro ženy
Hrudíková, Iva ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Cílem této práce je rozbor a typologie postav v románech na pokračování, které byly publikovány v ženských časopisech v meziválečném období. V průběhu řešení této otázky byly využity metodické postupy kvantitativní obsahové analýzy a kvalitativního rozboru vybraných pěti románů na pokračování. Šetření bylo zaměřeno na sledované období let 1931- 1939. Na základě získaných dat byly nalezeny shodné typy a rysy postav používaných v dobových románech na pokračování. Byly nalezeny i společné aspekty románů, které tvořily primární zdrojový materiál výzkumu. Provedeným výzkumem byl získán podklad pro práci s literárními postavami romantické beletrie. V další fázi došlo k modelování hlavní mužské a ženské postavy, vyskytující se v románech. V rámci těchto modelů byl sestaven i modelový román na pokračování. Dílčí část přinesla i rozbor románů a jejich postav, které byly převedeny do filmové podoby. Práce potvrdila důležitost románů na pokračování, jakožto klíčového útvaru ženských periodik v meziválečném období. Přínosem této práce je zmapování nejčastěji užívaných postav v těchto románech. Seskupení užívaných rysů je možné využít taktéž jako podklad k výstavbě literárních postav červené knihovny a sentimentálních románů. Přínosem je i pochopení důležitosti postav v daných románech, jako klíčového aspektu...
Obraz čínského písma v české neodborné literatuře
Mecová, Alena ; Zádrapa, Lukáš (vedoucí práce) ; Pavlík, Štěpán (oponent)
V této práci jsme se zaměřili na získání reprezentativního vzorku knižních dokumentů z oblasti česky psané neodborné literatury pojednávající o čínském písmu. Zaměřili jsme se přitom na knihy vydávané od počátku 20. století po současnost. Následně jsme provedli analýzu tohoto vzorku, přičemž jsme se zaměřili také na společné náměty. Zjistili jsme, že nejčastějším námětem je téma nesrozumitelnosti čínského písma. Pohled neodborných autorů na čínské písmo jsme přiblížili za pomoci konkrétních příkladů a citací. Výsledky analýzy jsme pak porovnali s vědeckými poznatky o čínském písmu. Zjistili jsme, že informovanost autorů české neodborné literatury o čínském písmu není příliš vysoká a dochází tak k častému opakování obecně rozšířených mylných představ.
Polemika mezi technologickými optimisty a pesimisty v popularizační literatuře
Pietraš, Petr ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Rigorózní práce Polemika mezi technologickými optimisty a pesimisty v popularizační literatuře se zabývá rozporem v argumentaci technologických optimistů a pesimistů v popularizační literatuře. S rozvojem internetu se podobně jako již v minulosti pojila diskuze, jestli má nová technologie pozitivní nebo negativní přínos. Na konci minulého století se tato diskuze začala formovat nejprve ve všeobecném rámci. Od počátku 21. století proniká internet a nové digitální technologie stále hlouběji do všech oblastí lidské činnosti. Relevantně k tomu se i diskuze mezi technologickými optimisty a pesimisty posunula od všeobecného rámce ke konkrétním oborově ohraničeným tématům. Na příkladech z politiky, ekonomie a společnosti je ukázán rozdíl v argumentaci mezi technologickými optimisty a pesimisty. Klíčová slova technologičtí optimisté, technologičtí pesimisté, vliv internetu, popularizační literatura, digitální technologie
Polarity dívčího románu v české meziválečné próze
Dadáková, Markéta ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na proměny žánru dívčího románu v době mezi dvěma světovými válkami. Zkoumá podoby tohoto žánru v závislosti na záměru díla a vztahu mezi textem a jeho modelovým čtenářem. Práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol; první z nich představuje teoretická východiska a dělí se do dvou částí. Druhá kapitola se soustředí na srovnávací analýzu. První, literárněhistorická část se zabývá životem a literárním životem ženy od druhé poloviny devatenáctého století a představuje žánr červené knihovny i s jejími subžánry; východiskem je především práce Lenderové a Mocné. Druhá teoretická část obsahuje typologii populární a umělecké literatury a kategorie v nich zahrnuté, zejména pak kategorie autora, vypravěče, čtenáře a modelového čtenáře. Tato část vychází zejména z Ecova pojetí literárního díla. Druhá kapitola interpretuje a srovnává vždy dvě povídky českých autorů meziválečné a rané válečné doby. Vybraný text autora náležícího do kánonu umělecké literatury (Benešová, Pujmanová, Majerová) je zde srovnáván s textem autora populární literatury (Hüttlová, Neubauer, Žďárská-Strejčková). Práce představuje spojitosti mezi těmito texty dvojí literatury, soustředí se na polohy, kterými díla umělecké literatury překračují ta z literatury populární a poukazují na jejich vzájemný vliv. KLÍČOVÁ...
Využití klasické a současné dětské literatury k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
KLEINOVÁ, Andrea
Diplomová práce se zabývá využitím klasické a současné literatury k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základních škol. Zaměřili jsme se v ní zejména na výzkum oblíbené literatury žáků 3.-5. ročníků ZŠ. Dále jsme zjišťovali, jakou mimočítankovou četbu volí učitelé k rozvoji čtenářské gramotnosti svých žáků a jak s touto četbou pracují. V teoretické části uvádíme krátký vhled do problematiky čtenářské gramotnosti, současných výsledků výzkumu, metod, strategií a faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost. Ve výzkumné části uvádíme výsledky dotazníkového šetření rodičů žáků, kde byla hlavní pozornost věnována preferenci titulů, autorů a žánrů jejich dětí. V praktické části jsme navázali na výsledky těchto šetření a z uvedené literatury metodicky zpracovali pracovní listy, jejichž průvodní aktivity směřují k rozvoji čtení s porozuměním a k nácviku čtenářských strategií. Zaměřili jsme se převážně na jejich motivační a zábavný charakter. Pracovní listy s aktivitami byly ověřeny ve vybraných třídách ZŠ a doplněny o bohatou reflexi z praxe.
Populární literatura a její místo na střední škole
Bogoczová, Markéta ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Brož, František (oponent)
Diplomová práce se zaměří na populární literaturu a její místo na střední škole, konkrétně se bude jednat o výzkum, nakolik je tato literatura zastoupena v seznamech literatury k maturitní zkoušce a také se na základě ukázek pokusí podat návrhy, jak by mohly vypadat nejen hodiny literární výchovy, jaké otázky by mohly být studentům kladeny, ale budou vytvořeny pracovní listy k maturitní zkoušce, jejichž výňatky jsou vybrány právě z titulů populární literatury. Jako výchozí zdroje budou využity základní slovníkové práce, příručky pro základní a střední školy, Trávníčkovy výzkumy čtenářství a čtenářské kultury a také odborné práce týkající se jak populární kultury, tak i literatury pro děti a mládež.
Portraying Pride and Prejudice: Jane Austen's Pride and Prejudice on Film
Kostrouchová, Veronika ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
v českém jazyce Tato práce pojednává o filmových adaptacích proslulého románu Jane Austenové "Pýcha a předsudek" a soustředí se na konkrétních pět adaptací. Každá z nich interpretuje román odlišně a převypravuje ho různým způsobem. Práce se zaměřuje především na analýzu zfilmovaných verzí románu, ale také posuzuje, jak se v průběhu času měnilo vnímání a hodnocení hlavních postav a jejich jednání, skrze odlišnosti filmového zpracování románu. Filmové adaptace jsou odlišné, práce si tedy klade za cíl zodpovědět otázku, proč a z jakého důvodu k těmto změnám došlo. Tato studie se primárně soustředí na hlavní hrdiny románu - Elizabeth Bennetovou a pana Darcyho, tedy jak byli ztvárněni v jednotlivých adaptacích, a zda-li tím filmový průmysl dokázal naplnit očekávání diváků. Vyobrazení postav stejně jako zásadní momenty z románu jsou zkoumány za účelem znázornění postavení žen ve společnosti, vztahů mezi muži a ženami, sociálního a společenského života. První část práce se vypořádává s reakcemi odborné kritiky a divácké veřejnosti na hollywoodskou verzi z roku 1940. Druhá část práce analyzuje minisérie, zejména dvě, které produkovala BBC v roce 1979 a pak v roce 1995. Třetí část práce zkoumá celovečerní film z roku 2005 a adaptaci z roku 2012 vytvořenou pro YouTube. V této části jsou uváděny další...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.